دیلماج
چه چیز سخت تر از گفتن از خود است!
Thursday, June 16, 2005
آن عاشقان شرزه که با شب نزیستند
رفتند و شهر خفته ندانست کیستند
فریادشان تموج شط حیات بود
چون آذرخش در سخن خویش زیستند
مرغان پر گشوده طوفان که روز مرگ
دریا و موج و صخره بر ایشان گریستند
می گفتی ای عزیز"سترون شده است خاک"
اینک ببین برابر چشم تو چیستند
هر صبح و شب به غارت طوفان روند و باز
باز آخرین شقایق این باغ نیستند
Tuesday, June 14, 2005
صدها زن در ایران علیه تبعیض جنسیتی گرد هم آمدند
امروز صدها زن در تهران در تجمعی غیر دولتی که تنها چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری 27 خرداد برگزار می شود در اعتراض به تبعیض جنسیتی در نظام جمهوری اسلامی شرکت کردند.
این تجمع اولین گردهمایی زنان دگراندیش، پس از انقلاب 1979 در ایران است که پس از آن حجاب در ایران اجباری شد.زنان شعار می دادند "ما زنیم،انسانیم،فرزند این دیاریم،اما حقی نداریم."بیش از 250 زن در بیرون دانشگاه گرد هم آمده بودند و حدود 200 تن دیگر پس از آن که پلیس ضد شورش ازورود آن ها به محل اصلی تجمع که سر در اصلی دانشگاه تهران بود ممانعت به عمل آور د در خیابان های مجاور با آنان همراهی می کردند .


برخی از گزارش ها حاکی از آن است که پلیس چندین زن را مورد ضرب و شتم قرار داده است اما مقامات بیمارستانی گزارشی از مراجعه مجروحان نداده اند.تجمع کنندگان اظهار داشته اند که شاهد بازداشت چند زن توسط پلیس بوده اند.اما وضعیت به نظر عادی می رسد و تقریبا یک ساعت بعد از پایان مراسم این عده آزاد شدند.
روحی افضل مترجم 52 ساله ای که در تجمع حضور داشت می گوید :"ما باز هم این تجمع ها را برگزار خواهیم کرد چرا که نشان می دهد زنان به حقوق خود آگاه اند ."وی می افزاید حضور سنگین پلیس در این جا نشان از آن دارد که تجمع امروز ما برای دولت موجبات دردسر را فراهم کرده است بنابراین شاید به خواسته های ما توجه بیشتری نشان داده و در صدد پاسخگویی به آن ها بر آید.
این تجمع بخشی از فشارهایی است که طرفداران حقوق زنان در ایران برای جلب توجه به مسایل زنان بر دولتی وارد می آورند که در این مقطع زمانی برای کشاندن مردم پای صندوق های رای تساهل بیشتری از خود نشان می دهد.

در دو دهه گذشته زنان ایرانی حضور چشمگیری در انتخابات داشته اند و اغلب از کاندیداهایی که وعده احقاق حقوق زنان داده اند حمایت کرده اند.اما طرفداران حقوق زنان می گویند در چهارچوب قانون اساسی حاکم دیگر امیدی به بهبود اوضاع توسط رییس جمهوروجود ندارد و زنان از وعده وعیدهای انتخاباتی مینی بر بهبود اوضاع که به سرعت و پس از پایان انتخابات به فراموشی سپرده می شوند خسته شده اند.

ماه گذشته شورای نگهبان که از شش فقیه و شش حقوقدان انتصابی تشکیل شده است صلاحیت همه هشتاد و نه زنی را که برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند تنها به دلیل جنسیت شان ردکرد.حرکتی که با اعتراض مواجه شد و حداقل در یک مورد با درخواست تحریم انتخابات مواجه گردید.یکی ازگروه ها در بیانه ای که هفته گذشته صادر کرد اعلام کرد:"تا زمانی که نیمی از جمعیت از حق انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور محروم اند حکومت نباید انتظار مشارکت حداکثری زنان را داشته باشد .
زهرا اشراقی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی در مصاحبه ای در هفته گذشته اظهار داشت که به دلیل عدم احساس امنیت زنان برای نقد قانون اساسی کار کردن بر روی مسایل زنان بسیار دشوار است.اگر چه شرایط به تدریج در حال تغییر است اما هنوز موضوعاتی وجود دارد که سخن گفتن از آن ها جرم محسوب می شود.برای مثال هنوز صحبت از تغییر قانون اساسی یا آزادی زنان در انتخاب نوع پوشش شان خطرناک است.اگر زنان نتوانند مطالبات خود را در امنیت پی گیری نمایند بهبودی در شرایط حاصل نخواهد شد.



با این حال تساهلی که دولت در روزهای پیش از انتخابات از خود نشان می دهد این امکان را برای زنان فراهم نموده است تا به نقد شرایط حاضر بپردازند.این امر در میتینگی که با حضور کاندیدای اصلاح طلب معین برگزار شد و در جریان میتینگ دیگری در هفته گذشته به روشنی مشهود بود.


در یکی از این میتینگ ها خانم اشراقی خواستار آن شد که کاندیداها یی که وعده بهبود شرایط زنان را می دهند روشن کنند که در شرایط حاضر و تا زمانی که کشور توسط قوانین اسلامی اداره می شود چگونه می خواهند این تغییرات را ایجاد کنند. بر اساس قوانین ایران دیه زن و ارزش شهادت او در دادگاه برابر نصف دیه و شهادت مرد است.بر اساس همین قانون مردان ایرانی می توانند چهار همسر برگزینند و هر لحظه که اراده کنند آن ها را طلاق دهند.سهم زنان از ارث نصف برادرانشان است و برای ترک کشور و حتی کار بیرون خانه نیاز به اجازه شوهران شان دارند.هم چنین زنان به ندرت به مقام های بالا دست می یابند و با این که درصد زنان تحصیل کرده از مردان بیشتر است اما تنها 14 درصد از استخدام های دولتی شامل زنان می شود .
محبوبه عباسقلی زاده فعال حقوق زنان که پاییز گذشته زندانی شد بر این عقیده است که "تنها با تغییر قانون اساسی است که حقوق زنان احقاق می شود."
گروهی از فعالان حقوق زنان روز چهارشنبه توانستند برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی که حضور زنان در ورزشگاه ها را ممنوع کرده بود برای تماشای بازی فوتبال ایران –بحرین در ورزشگاه حاضر شوند.ان زنان برای کسب اجازه حضور در ورزشگاه پیش از آغاز بازی به مدت 4 ساعت با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون"حقوق زن حقوق بشر است."و "آزادی،عدالت برابری جنسیتی"در پشت درهای و
رزشگاه گرد هم آمده بودند.
پرستو دوکوهکی یکی از زنان حاضر در این اعتراض می گوید ممانعت از حضور زنان به دلایل امنیتی نیست بلکه مساله در این جاست که همه آن هاباور دارند که شایسته یک زن نیست که از نزدیک به تماشای بازی بپردازد.
مقامات بعد از آن که پای خانم عباسقلی زاده لای دروازه گیر کرد و شکست مجبور شدند زنان را به ورزشگاه راه دهند و آنان از نیمه دوم به تماشای بازی نشستند.

کاندیداها به خوبی از نقشی که زنان در انتخابات دارند آگاه اندو به همین منظور و برای القای این ژست انتخاباتی که آنان قائل به حقوق وآزادی زنان اند از زنان جوان و آزادی خواه در جریان مبارزات خود استفاده می کنند.بسیاری از این زنان در ستادهای انتخاباتی کاندیدهایی مثل علی اکبر هاشمی رفسنجانی ،محمد معین و ریس پلیس سابق ایران محمد باقر قالی باف به فعالیت مشغول اند.

زنی که خود را طاهره 22 ساله معرفی می کند وسربند تبلیغی باریک و صورتی رنگی دور سر خود دارد می گوید که روزانه 30 هزار تومان معادل 33 دلار می گیرد تا پوستر تبلیغاتی هاشمی رفسنجانی را پشت شیشه عقب اتومبیل خود بچسباند با این حال او بسیار بدبین است و می گوید "تنها به خاطر پول این کار را می کنم هاشمی خودش مسبب شرایط فعلی است باور کردنی نیست که بخواهد آن را تغییر دهد.
نازیلا فتحی
نیویورک تایمز
ترجمه :روشنا

اصل مقاله را می توانید در این جا ببینید:
http://www.nytimes.com/2005/06/12/international/middleeast/13womencnd.html?oref=login