دیلماج
چه چیز سخت تر از گفتن از خود است!
Sunday, October 17, 2004
اطلاعیه سازمان دیده بان حقوق بشر
نیویورک 15 اکتبر 2004
سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام می دارد :دستگیری امید معماریان ،روزنامه نگار و نویسنده سایت های اینترنتی نشانگر افزایش سرکوب روزنامه نگاران و فعالان اینترنتی در ایران می باشد.معماریان که یکی از چهره های سرشناس فعال در سازمان های غیر دولتی ایران است از هنگام دستگیری اش در دهم اکتبر بدون هیچ اتهامی در بازداشت به سر می برد.
خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از اعضا خانواده وی گزارش می دهد که ماموران قوه قضاییه مستقر در بازرسی فرودگاه بعد از ظهر روز یکشنبه معماریان را در محل کارش دستگیر کردند.ماموران همچنین خانه وی را مورد بازرسی قرار داده ودست نوشته ها و کامپیوترش را توقیف کردند.
جو استورک، سرپرست بخش خاورمیانه و شمال افریقای سازمان دیده بان حقوق بشر مستقر در واشنگتن عنوان می دارد که دستگیری امید معماریان بار دیگر نشان داد که تهاجم سازمان یافته ایران علیه فعالان ونوسندگان بی هیچ تغییری ادامه دارد ،به خصوص قوه قضاییه که مصصم است تا منتقدان را مورد ارعاب قرار داده،بین آنان و مردم فاصله انداخته و شنیدن صدای آنان را غیر ممکن نماید.
سازمان دیده بان حقوق بشر از دولت ایران می خواهد تا فورا و بدون هیچ قید و شرطی معماریان را آزاد کند.
معماریان اندکی پیش از دستگیری در صدد بود تا در کنفراسی در نیویورک تحت عنوان "جامعه مدنی ایران" شرکت کتد.وی ویزای امریکا را دریافت کرده بود اما در فرانکفورت مقامات امریکا مانع از پرواز او شده و عنوان کردند که نام او در لیست افراد مجاز به پرواز قرار ندارد اما توضیح دیگری ندادند وی.چند روز بعد از بازگشت به تهران دستگیر شد.
معماریان عمدتا درباره مسائل جوانان در ایران می نویسد وی همچنین سال گذشته کاندید نمایندگی شورای شهر تهران بود.وی وبلاگی دارد که در آن مسائل اجتماعی ،فرهنگی و جامعه مدنی را مطرح می کند.سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام می دارد که بازداشت امید معماریان در ادامه بازداشت های بی شمار روزنامه نگاران و نویسندگان اینترنتی طی ماه گذشته قرار دارد.و این مساله تاثیر منفی ای بر روی اظهار عقیده از طریق شبکه جهانی اینترنت دارد.
آقای استورک می افزاید:این فعل و انفعالات آینده خوبی برای آزادی بیان در ایران خصوصا در حیطه اینترنت را نوید نمی دهد و این نگرانی را ایجاد می کند که نه رییس جمهور خاتمی و نه آیت الله خامنه ای رهبر ایران هیچ کدام قادر به متوقف کردن اعمال سرکوب گرانه قوه قضاییه ایران نیستند.