دیلماج
چه چیز سخت تر از گفتن از خود است!
Monday, August 23, 2004
المپیک آتن و زنان ورزشکار ایرانی
بانوی ورزشکار ایرانی در حجاب اسلامی
نسیم حسن پور تیر انداز نوجوان در رشته کلت بادی ده مترتنها ورزشکار زنی است که جمهوری اسلامی ایران به المپیک 2004 آتن اعزام کرده است.حضور او در المپیک آتن از آن رو ممکن شده است که رشته تیر اندازی یکی از معدود رشته هایی است که زنان مسلمان می توانند با رعایت حجاب اسلامی(پوشیدن روپوش و روسری)به آن بپردازند تا ارزش های فرهنگی و مذهبی مقامات ایرانی رعایت گردد.
نسیم حسن پور که 19 ساله است تمام حواس خود را به هدف رو به روی خود متمرکز کرده است. در بازوهای او هیچ لرزشی دیده نمی شود و کلت بادی را محکم در دست گرفته است.شلیک می کند و گلوله درست به وسط هدف می خورد.در ضمن پر کردن خشاب چهره ای خونسرد دارد.
در هفته های پیش ازاغاز بازی ها خانم حسن پور روزانه شش ساعت به تمرین مشغول بوده است.مسئولیت سنگینی بر شانه هایش نهاده شده است.
او نه تنها، تنها ورزشکارزن حاضر در المپیک است بلکه جوانترین عضو تیم هم هست.
"حس خاصی دارم چراکه نماینده زنان ایرانی هستم.می خواهم نشان دهم که شایستگی حضور در اینجا را دارم و به نتیجه قابل قبولی دست یابم.در این صورت می توانم باعث ایجاد انگیزه در سایر زنان ایرانی گردم."
ستاره
مربی او جواد کوهپایه زاده می گوید"او قابلیت های لازم برای ستاره شدن را دارا است.وی همچنین می افزاید:
"ورزشکارانی که در رشته تیر اندازی فعالیت می کنندباید از قدرت تمرکز بالایی برخوردا باشند تا به موفقیت نایل شوند. آنها همچنین باید از نظر فیزیکی در شرایط مناسبی باشند و از اعتماد به نفس بالایی نیز برخوردار باشند.و خانم حسن پور از همه این قابلیت ها برخور دار است.اوژیمناست است و بنابر این انعطاف بدنی بالایی دارد ما به او برای المپیک 2008 چین امید های زیادی بسته ایم.
تیر اندازی رشته ورزشی اول خانم حسن پور نیست
او عاشق زیمناستیک است اما به دلیل قوانین سختگیرانه اسلام در مورد پوشش بانوان وی نمی تواند در مسابقات بین المللی این رشته شرکت کند.

بنابر این او توصیه گروه بررسی و کشف استعداد های ورزشی را که چند سال پیش به مدرسه محل تحصیل او در تبریز واقع در شمال غربی ایران آمده بودند را پذیرفت و رشته تیر اندازی را برگزید.
"من تیر اندازی را انتخاب نکردم.در واقع هیچ علاقه ای به آن نداشتم چرا که تصور دیگری ازتیر اندازی داشتم.اما می خواستم برای کشورم مقامی جهانی کسب کنم.بنابر این تصمیم گرفتم در رشته تیر اندازی فعالیت نمایم.

روپوش و روسری
جمهوری اسلامی به هیچ عنوان به زنان اجازه نمی دهد برای حضور در میادینی چون المپیک دستورات مربوط به حجاب را نادیده بگیرند و کمیته بین الملل المپیک نیز قوانین خاص خود را در مورد لباس ورزشکاران دارد. نتیجتا زنان به شکل روز افزونی به رشته هایی چون گلف و اسب سواری رو آورده اند که این امکان رابه آنها می دهند تا حجاب اسلامی را در انظار عموم ر عایت کنند.
در مجموعه ورزشی انقلاب واقع در مرکز تهران شش زن منتظرند تا تمرین گلف خود را شروع کنند.آنها روپوش های بلندی به تن دارند و گره های شلی به روسری هایشان زده اند و می گویند اگرچه پوشیدن این لباس های دست و پاگیر در گرما عذاب آور است اما خوبی اش در این است که می توانیم در تمام طول روز بازی کنیم.
فیروزه زمانی وزشکاری که سابقه ای بیش از 10 سال در بازی گلف دارد معتقد است که "نمی توان منکر شد که رعایت حجاب تمرینات را تحت الشعاع خود قرار می دهد.،اما کم کم می توان خود را با آن تطبیق داد.برای مثال خود من از لباس های استرج استفاده می کنم که به من امکان می دهند آزادانه تر حرکت کنم و روسری خود را به جای آنکه در جلوی گردن ببندمر پشت سرم می بندم.شرایط نسبت به ده سال قبل بهتر شده است.بنابر این اوضاع رو به بهبود است.
امکانات محدود
مشکلات رویاروی زنان در ایران تنها مربوط به رعایت حجاب نیست.زنان هنوز هم از امکانات محدودی برخوردارند چرا که اکثر ورزشگاهها تنها صبح ها در اختیار آنها است.
در بزرگترین مجموعه ورزشی تهرا ن تعداد زمین های تنیسی که در اختیار مردان است شش برابر تعداد زمین های تنیس زنان است و چند زمینی که مخصوص زنان است سرپوشیده است.
خانم حسن پور می گوید:رسیدن به سطح حرفه ای در ایران برای زنان بسیار دشوار است به این دلیل ساده که امکاناتی که دولت در اختیار ما می گذارد بسیار محدود است.
اساسا در جامعه ما زنان ازهمان ارزش ی که مردان دارند برخوردار نیستند.به همین شکل در ورزش نیز زنان ورزشکا نسبت به مردان ورزشکار از ارزش کمتری برخوردارند،به ویزه در رشته ورزشی من که به وسایل ورزشی خوب و سالن تمرین مناسب نیاز است.
برخی معتقد اند که اگر هر دو طرف انعطاف بیشتری از خود نشان دهند وضعیت زنان ورزشکار بهبود خواهد یافت.
فریده شجاعی نایب ریس مجموعه ورزشی انقلاب معتقد است " که اگر لباس جدیدی طراحی شودکه مطابق با معیار های بین المللی وقوانین خودمان باشد،آنگاه مطمئنازنان ما می توانند در رشته های بیشتری حضور داشته باشند ".
مسابقاتی نیز برگزار می شود که برای زنان مسلمان طراحی شده است مسابقات ورزشی زنان کشورهای اسلامی به زنان این امکان را می دهد که در تمام رشته های ورزشی با لباس معمول همان رشته ها شرکت نمایند.
هیچ داوری یا تماشاگر مردی اجازه حضور در این مسابقات را ندارد. اما آن دسته از زنان ایرانی که آرزوی دست یابی به مدال المپیک را در سر می پرورانند حتی مدت ها پس از پایان المپیک آتن در انتخاب رشته ورزشی خود با محدودیت مواجه خواهند بود.
اصل مقاله را می توانید در اینجا ببینید:http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3570040.stm

سایت ها و وبلگهایی به این نوشته پیوند داده اند:
http://roshangari.com
http://www.parastood.com/
http://www.khorshidkhanoom.com

http://alpr.30morgh.org/

Labels:

2 Comments:
Anonymous Anonymous said...
چقدر غم انگیز آن سوی دنیا از یک تخته سنگ که مثلا بچه لردی دو ساله بر آن نشسته مثل تخم چشمشان مراقبت می کنند.آنوقت اینجا...یک تیشه برداشته اند و به جان هر چه گذشته و تاریخ است می کوبند

Blogger s said...
از ده سال پيش تا حالا حرف لباسهاي ورزشي-اسلامي بوده تا حالا. ولي هر دفعه چه بلايي سر اين لباسها اومده خدا داند!