دیلماج
چه چیز سخت تر از گفتن از خود است!
Wednesday, August 25, 2004
مجلس ایران و قوانین جدید حجاب
مجلس تحت کنترل محافظه کاران ایران در لایحه ای تحت عنوان "اصلاحات پوشش ملی"در مورد وضع قوانین سختگیرانه تری در مورد پوشش شهروندان ایرانی بحث خواهد کرد. با اینکه بعضی صاحبنظران می گویند که قوانین مربوط به پوشش فوایدی برای جامعه دارد عده ای دیگر معتقد اند که قانون پیشنهادی صرفا برای یافتن راهی جهت اعمال فشاری پنهانی برای دیکته کردن نوع پوشش به زنان ایرانی است.

هدف از پیشنهاد این طرح مقابله باانچه که رهبر ایران تهاجم فرهنگی مفسده انگیز می خواند است. وی می گوید تقلید از بیگانگان خطرناک است و ایرانیان باید شیوه زندگی خاص خود را داشته باشند.


به گفته محمد عبدل معیمن کارشناس مسائل ایران و استاد ایرانشناسی دانشگاه عین الشمس مصر نظر رهبر ایران در مورد قوانین حجاب از جهت اقتصادی و فرهنگی دارای فوایدی است.

آقای معیمن می گوید که قانون حجاب طرح تازه ای در این کشور است. وی می افزاید رهبر ایران معتقد است که این طرح تصویر منحصر به فردی از تمدن ایران امروز ارائه می دهد.و از نظر اقتصادی به نفع کشور خواهد بود چرا که تولید کنندگان داخلی را به تولید لباس های آماده تشویق خواهد کردو فاصله طبقاتی را از بین خواهد برد.
آقای معیمن می افزاید که این طرح های پیشنهادی از سوی اقشار کم در آمد با استقبال مواجه خواهد شد چرا که باعث صرفه جویی در هزینه های آنان می گردد و همچنین باعث حذف شکاف های اقتصادی می گردد.

اما خانم امل حمدا استاد دانشگاه قاهره نظری غیر از این دارد به عقیده اواصلی ترین هدف قانون پیشنهادی زنان ایرانی است که هنوز مجبورند با رعایت حجاب در مکان های عمومی ظاهر شوند و لباس هایی بپوشند که اندام آنان را بپوشاند.

وی معتقد است که این طرح خشم زنان را بر خواهد انگیخت چرا که آنان امیدوار بودند با پیشرفت اصلاحات محدودیت های پوشش در ایران کمتر و کمتر شود . و زنان آزاد باشند تا هر چه را که می خواهند انتخاب کنند و هر چه که می خواهند بپوشند اما حالا لغو حجاب اجباری برا ی آنان همچنان به شکل یک رویا باقی خواهد ماند.اکنون آنان تنها با قانون مواجه نیستند بلکه با محدودیت های بیشتر مواجه اند.

خانم حمدا می گوید تندرو ها در ایران سعی دارندایرانیان را مجبور کنند تا تفسیر واحدی از این آیه قران که"زنان باید در ملا عام حجاب خود را رعایت کنند"داشته باشند اما به عقیده وی انسان ها باید در پیروی یا عدم پیروی از تعلیمات قران آزاد باشند.


رییس نیروی انتظامی تهران اخیرا به زنان هشدار داد که با زنانی که به گفته او مثل مانکن ها لباس بپوشند برخورد خواهد شد. طی چند ماه گذشته پلیس شماری از زنان ایرانی را به جرم پوشیدن شلوار های کوتاه ، روپوش های اندامی و روسری های نازک دستگیر کرد.

شورای انقلاب فرهنگی ایران اخیرا اعلام کردکه کشور به قانونی ملی برای تطبیق پوشش ز نان و مردان با قوانین اسلامی نیاز دارد.

اصل مقاله را می توانید در اینجا ببینید:http://www.voanews.com/mediastore/lamotte_iran_dresscode_082304.ram

Labels: